June 17, 2016 ·

Hvad man skal gøre i Argentina

Share:

celebrating Earth day

Få en uforglemmelig ferie i Argentina

argentina-denmark-argentine-buenos-aires-mendoza-salta-bariloche-danishMira Lundsgaard – Buenos Aires Argentina 17/06/2016

For omkring fire år siden besluttede jeg sammen med en veninde at vi ville tage ud og rejse sammen. Jeg kan huske at vi diskuterede længe hvor vi ville rejse hen. Hele verden stod åben, eftersom vi begge havde afsluttet skolen og derefter havde arbejdet et stykke tid for at have penge på lommen til at rejse. Det endte med at vi besluttede os for at rejse til Sydamerika for at besøge venner i Uruguay, Argentina og Peru som vi havde lært at kende under et volontørophold i Rumænien. På et tidspunkt fandt min veninde dog ud af, at hun ikke kunne rejse alligevel, da hun ville starte studie det samme år. Efter at have tænkt lidt, besluttede jeg mig for, at rejse afsted alene. Jeg havde jo mødt flere fantastiske argentinere før, hvilket gjorde mig tryg ved at rejse afsted selv.

Den 4. januar 2012 landede jeg i Buenos Aires efter en virkelig lang tur. På det tidspunkt var det nemlig kun muligt at finde billetter med tre mellemlandinger, som var betaleligt. Derfor var jeg pænt basket da jeg endelig nåede frem. Faktisk tog jeg direkte videre mod Uruguay, da jeg ville tage over og besøge en ven der. Da jeg kom ud af lufthavnen stod den varme luft mig i hovedet. Jeg kom direkte fra den kolde vinter i Danmark og direkte til midt sommer i Argentina (hvilket min hud kom til at bøde for de forløbne dage), så det føltes helt fantastisk. Jeg vil anbefale at undgå at rejse hertil i januar måned, da det simpelthen kan blive alt for varmt, men også fordi det er argentinernes feriemåned, hvilket kan gøre ting dyrere, eller at ting simpelthen kan være lukket.
green-eco-friendly-sustainable-buenos-aires-city

Umiddelbart var det ikke helt let at finde ud hvordan man kommer væk fra lufthavnen, hvis man ikke vil bruge penge på en taxi. En taxi er dog ikke så dyr at tage, hvis det skulle være. I marts måned 2016 kostede det 500 pesos (ca. 250 kr.) for en taxi fra lufthavnen og ind til byen. Dette kan dog ændre sig hurtigt pga. inflationen her (som går meget hurtigt!).

Jeg fandt dog i stedet en bus, der kunne tage mig til færgelejet til Buquebus, som er en af de færgeselskab som sejler til Uruguay. Du kan også tage en bus indtil byen med selskabet Tienda Leon. I april 2016 kostede den 175 pesos (ca. 70 kr), så billigere end taxa, hvis du rejser alene.

Alt gik glat, men da jeg endelig ankom til min ven i Montevideo var jeg godt træt.

Jeg vil ikke anbefale at tage direkte til Uruguay når du ankommer til Buenos Aires. Hvis du vil starte i Uruguay vil jeg hellere foreslå dig at købe en flybillet direkte til Montevideo eller tage nogle dage i Buenos Aires og så rejse videre. Du kan rejse enten med færgeselskabet Colonia Express eller Buquebus.

Efter en uges tid der, kom jeg så tilbage til Buenos Aires og havde her en 10 fantastiske dage. Jeg boede lidt hos en ven af en ven, lidt på hostel for at møde flere mennesker, men det bedste var de dage jeg boede hos en couchsurfer. www.couchsurfing.org er en fantastisk måde at møde mennesker fra det land du besøger, og på den måde lære om kulturen. Derudover er det også den bedste måde, hvis du vil vide hvor de lokale ville gå hen eller hvilken bar, der er den fedeste. For eksempel boede jeg hos en couchsurfer som kunne tage mig med til en tango time hos en af hendes venner og derefter på hendes yndlings bar. Derudover kunne vi udveksle synspunkter, hun kunne fortælle mig om Argentina, lave mad sammen osv. Plus det er gratis.

Fordelen ved at bo på et hostel er dog, at du næsten altid har nogen at hænge ud med, hvorimod hvis du bor hos lokale, så skal de højst sandsynligt på arbejde hele dagen. Der findes mange rigtig nice hostels her. Og ellers er Airbnb også en rigtig god mulighed..

Det skal lige siges, at jeg intet spansk kunne da jeg ankom, så det var ikke helt let at komme rundt, men det lykkedes på en eller anden måde. Der er nemlig rigtig mange som ikke snakker engelsk her. Jeg ville have ønsket at jeg havde taget lidt spansk timer hos Vamos Spanish Academy dengang, men den tanke strejfede mig af en eller anden grund ikke.

study-abroad-spanish-school-in-argentina-new-zealand

Efter de 10 dage rejste jeg videre til Iguazu vandfaldene i nord på grænsen til Brasilien, og derefter til Paraguay og så til Salta som ligger tættere op imod Bolivia. Der er simpelthen så meget at se i Argentina! Alle distancer rejste jeg med bus. Det er muligt at komme alle steder hen med bus, men det er rigtig mange timer. Busserne kører fra Retiro i Buenos Aires. Du kan købe billetter på stationen, men tjek måske lige inden på internettet hvilke selskab og hvilken afgang du vil med, da det ellers godt kan være lidt af et virvar når du ankommer på stationen. Der er nemlig rigtig mange forskellige selskaber som ofte kører de samme steder hen. Du kan se de fleste selskaber her: http://www.omnilineas.com.ar/

Efter alt i alt en rejse på omkring tre måneder rejste jeg hjem fra en fantastisk tur og troede at dette var en “ones in a lifetime” oplevelse, og at jeg nok aldrig ville finde tid og penge til at komme tilbage. Nu fire år efter sidder jeg i Vamos Spanish Academy i Buenos Aires Argentina ( Viamonte 1516 ) https://vamospanish.com og skriver denne blog. I formiddags havde jeg mine daglige ca. fire timers spanskundervisning med min dejlige lille gruppe og super lærer.

Det skulle nemlig ikke være den sidste gang, at jeg satte min fod i Buenos Aires. For omkring 9 måneder siden mødte jeg i København en rigtig sød argentiner, og så kan du måske gætte dig til resten. Kort tid efter vi havde mødtes skulle han tilbage til Argentina. Da jeg skulle til at skrive min bacheloropgave fandt vi ud af, at jeg ligeså godt kunne skrive den fra Buenos Aires. Tingene gik ret hurtigt. Jeg købte en flybillet til Buenos Aires, flyttede ud af mit kollegieværelse på Amager og tog så afsted med min computer under armen tilbage til denne fantastiske by Buenos Aires som jeg aldrig havde troet jeg skulle se igen.

best-vegetarian-restaurant-Jueves-a-la-Mesa

Denne gang kom jeg med en mere behagelig afgang som indeholdt en overnatning betalt af Turkish Airlines i Istanbul og så dagen efter direkte til Buenos Aires. Oveni var denne billet meget billigere end tidligere. Tjek evt. Turkish Airlines for billige og behagelige billetter.

Det var ikke nogen svær beslutning for mig, at tage til Buenos Aires igen. Jeg har elsket hver en dag jeg har været her siden jeg ankom for 8 måneder siden. Selvfølgelig har det også at gøre med min kæreste, men det er bestemt også byen. Jeg bor sammen med min kæreste og to andre rigtige søde piger herfra, så det hele er rigtig argentinsk. Flere gange har jeg spurgt mig selv om jeg mon ville være ligeså glad, hvis det havde været i en lille landsby et andet sted i verden. Jeg er nået frem til, at Buenos Aires helt sikkert gør det let, at føle sig godt tilpas, da den nok også er lidt Europæisk i sin stil. Jeg føler, at jeg kan gøre lige hvad jeg har lyst til, det samme som der hjemme plus en helt masse flere ting. Jeg cykler her ligesom jeg gør i København, hvilket gør ting meget lettere specielt som i en by som Buenos Aires. Offentlig transport kan hurtig drive en til vanvid her, hvis du har noget du skal nå på et bestemt tidspunkt. Det fede ved offentlig transport er dog, at der er busser, der kan køre dig lige derhen hvor du vil. Så hvis du har god tid, så er det faktisk et vildt velfungerende system. Angående penge, så er det lettest bare at hæve på dankortet når du når frem. Lufthavnen har hæveautomater. Evt. kan du tage lidt dollars med bare for en sikkerhedsskyld som du så kan veksle.

Alt i alt er det bare en rigtig dejlig by. Så tøv ikke med at få booket billetten og pakket tasken. Husk at bringe godt humør, tålmodighed (ting er ikke ligeså organiserede som derhjemme) og danseskoene.

Share this post!

Start your Spanish Immersion Experience Today. We offer both In-Person and Online Spanish Classes. Discover Our Malaga School or our Buenos Aires School. No matter your plans VAMOS Academy has a course for you!

Join the conversation on social:

RELATED ARTICLES:

Top 6 Best Things to See and Do in Argentina

Argentina presents an unmatched blend of natural wonders and cultural depth, beckoning adventurers and…

Exploring Argentina’s Glaciers

Argentina’s best glaciers are like giant guardians of time. They show the beauty of…

Geological Marvels of Argentina: A Journey Through Unique Rock Formations

Argentina offers more than tango, juicy steak, and soccer. It is a showcase of…

Chasing Waterfalls: The Most Breathtaking Cascades in Argentina Revealed

Do you think of waterfalls as loud and powerful or peaceful and majestic? In…